RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tahun : 4 Bersatu
Hari : Rabu
Tarikh : 10 Oktober 2012
Masa : 10.30 am – 11.30 pm (60 minit)
Mata
pelajaran : Ulum syariah ( Ibadah )
Tajuk utama : Bersuci daripada najis
Tajuk kecil : Jenis-jenis najis
Objektif am :
Murid dapat mengetahui jenis-jenis najis dan cara bersuci
daripada najis.
Objektif pengajaran : Pada akhir pengajaran murid dapat :
1. :
Menyatakan pengertian najis
2. :
Menyebut jenis-jenis najis
3. : Menyatakan cara-cara menyucikan najis
Nilai murni :
Menjaga kebersihan sebahagian daripada
iman
Bahan bantu mengajar :
Gambar, Manila kad , kertas mahjong dan lembaran kerja.
Konsep / Istilah :
Saling berkaitan antara Rukun Islam dan Ibadah
Pengetahuan lepas :
Murid mengetahui cara membersihkan diri daripada
kekotoran.
Langkah /
masa
|
Isi Pelajaran
|
Strategi P&P
|
Media/Catatan
|
|
Guru
|
Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
*Mempamerkan pakaian yang kotor
|
*Guru menunjukkan pakaian kotor
*Guru bersoal-jawab tentang pakaian yang dipamerkan
*Guru mengaitkan dengan tajuk yang akan diajar
|
*Murid melihat pakaian yang dipamerkan oleh guru
*Murid menjawab soalan
tentang gambar yang dipamerkan
|
Strategi: berpusatkan
guru dan murid
Kaedah: penyoalan,
sumbang saran
BBM:
Gambar, kad imbasan
Nilai:
keberanian, kebebasan
KBKK:
menjana idea
|
Langkah 1
(10minit)
|
*Guru menerangkan pengertian najis
Najis ialah benda-benda kotor pada hukum syarak yang menyebabkan
solat tidak sah.
|
*Guru memberi penerangan tentang pengertian najis
*Guru berbincang dengan murid tentang pengertian najis
|
*Pelajar mendengar setiap penerangan guru dengan perihatin
*Pelajar menyebut kembali pengertian najis
|
Strategi: berpusatkan
guru dan murid
Kaedah: syarahan,
penyoalan
BBM: Carta
Nilai:
keberanian, kebebebasan, rasional
KBKK: mencirikan,
menghubungkait
|
Langkah 2
(8minit)
|
*Jenis-jenis najis
1.Najis Mukhofafah
(ringan)
2.Najis Mutawasitah
(sederhana)
3.Najis Mughalazah
(berat)
|
*Guru menyatakan satu persatu jenis-jenis najis berserta
contohnya
*Guru menghuraikan dengan terperinci jenis-jenis najis
*Guru melatihtubi jenis-jenis najis dan contohnya.
|
*Murid mendengar penerangan guru dengan teliti
*Pelajar menyebut kembali jenis-jenis najis dan contohnya satu
persatu.
|
Strategi: Berpusatkan
guru dan murid
Kaedah: Penyoalan,
latih tubi
BBM:
Kad manila
Nilai:
kerjasama
KBKK: mencirikan
|
Langkah 3
(12 minit)
|
*Alat-alat bersuci.
1.
Air
2.
Daun
3.
Batu
4.
Tisu
|
*Guru menerangkan satu persatu alat untuk bersuci
*Guru melatih tubi alat untuk bersuci
|
*Murid menyebut alat-alat
untuk bersuci
|
Strategi: Berpusatkan
guru dan murid
Kaedah:
Latih tubi, hafazan
BBM: LCD
Nilai: Bekerjasama,
keberanian
KBKK:
menghubungkait
|
Langkah 4
(20minit)
|
*Cara-cara menyucikan najis
1.Najis Mukhofafah
(ringan)
2.Najis Mutawasitah
(sederhana)
3.Najis Mughalazah
(berat)
|
*Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan
*Setiap kumpulan dikehendaki menyenaraikan cara-cara menyucikan
najis dengan betul
|
*Murid membincangankan cara-cara menyucikan najis yang betul
dalam kumpulan
*Murid membuat peta minda berdasarkan topik
*Pembentangan berkumpulan
|
Strategi:
berpusatkan guru dan murid
Kaedah:
Perbincangan
BBM:
Kertas Mahjong
NIlai:
keberanian, rasional
KBKK: mencirikan
|
Penutup
(5minit)
|
*Membuat kesimpulan
Jenis-jenis najis
Cara-cara menyucikan najis
|
*Guru meminta murid menyebut kembali jenis-jenis najis dan
cara-cara menyucikannya.
*Guru meminta pelajar membuat rumusan berkaitan topik yang
dipelajari
|
*Murid membaca secara beramai-ramai (kelas)
*Murid membuat rumusan berkaitan topik yang dipelajari
|
Assalamualaikum ustzh..info yg ilmiah..seswai utk bdk2 n bapak budak.hehe..mohon share..salam
ReplyDeleteassalamualaikum ustazah khadijah erni.. rancangan pengajaran harian yang menarik.. menambahkan teknik P&p yang menarik.. mohon kongsi ilmiah ini..
ReplyDeleteset induksi yang ringkas tapi padat.. mudah untuk memberi kefahaman kepada murid..
ReplyDeleteAssalamualaikum ustazah...rancangan pengajaran yang sangat menarik....mudah difahami...ringkas dan padat.
ReplyDeleteassalamualaikum..isi yang menarik membuatkan sya lebih memahami isu-isu atau bab-bab najis.selama ini saya hanya mempelajarinya di dalam buku tetapi hari ini saya boleh mempelajarinya di dalam internet.
ReplyDeleteseronok melihat rakan lama hebat sama seperti di maktab perguruan dahulu
ReplyDelete